فرآیند تولید چوب ترموود

فرآیند تولید چوب ترموود

این مقاله را با این واقعیت آغاز می کنیم که امروزه ، در عصر تسلط پلاستیک و پلیمرها ، به طبیعی بودن و سازگاری با محیط زیست بیش از هر زمان دیگری ارزش داده می شود.بنابراین ، ماده ای بهتر از چوب برای دکوراسیون داخلی و خارجی یافت نمی شود.اما پیدا کردن درختی که تمام خصوصیات مانند : وزن سبک ، انعطاف پذیری ، محکم ، دوام بالا و مهمتر از همه زیبایی را باهم داشته باشد ، تقریبا غیر ممکن است.اما با وجود چوب ترموود این غیر ممکن ، ممکن می شود.اما آیا شما با فرآیند تولید چوب ترموود آشنایی دارید؟

ممکن است شما در مورد چوب ترموود اصفهان شنیده باشید.ترموود ماده پایدار در دسته چوب ها است که با استفاده از عملیات حرارتی که فاقد مواد شیمیایی است ، تولید می شود.

فرآیند تولید ترموود

فرآیند تولید چوب ترموود در سه مرحله انجام می شود:

مرحله اول: خشک شدن

در مرحله اول عملیات حرارتی ، خشک کردن در دمای بالا – در دمای 100 130 درجه سانتیگراد – انجام می شود.این مهمترین مرحله از فرآیند عملیات حرارتی است.در طی این مرحله میزان رطوبت در چوب تقریباً به صفر می رسد.مدت زمان مرحله خشک کردن ، به میزان رطوبت اولیه چوب ، گونه های چوب و ضخامت چوب بستگی دارد.برای خشک کردن موفقیت آمیز ، جلوگیری از ترک های داخلی مهم است.

مرحله دوم: عملیات حرارتی

در این مرحله عملیات حرارتی در اتاق های بسته ای که در آنها دما از 190 تا 215 درجه سانتی گراد – بسته به سطح پردازش – افزایش می یابد ، انجام می شود.عملیات حرارتی بلافاصله پس از مرحله خشک شدن در دمای بالا آغاز می شود.این مرحله عملیات حرارتی 2 تا 3 ساعت طول می کشد.بخار هنگام خشک کردن به عنوان ماده محافظ استفاده می شود. بخار محافظ از سوختن چوب جلوگیری می کند.

مرحله سوم: تهویه نهایی

تهویه مطبوع پس از عملیات حرارتی انجام می شود.چوب پس از عملیات حرارتی به روش کنترل شده خنک می شود.در این مرحله باید مراقبت های بیشتری انجام شود ، زیرا اختلاف درجه حرارت زیاد بین چوب و هوای خارج باعث شکاف می شود.علاوه بر این ، چوب باید دوباره مرطوب شود تا بتوان آن را به سطح رطوبت مناسب برای استفاده نهایی رساند.سطح رطوبت نهایی چوب تأثیر قابل توجهی بر خصوصیات عملکردی آن دارد ، کار با چوبی که خیلی خشک است دشوار است.پس از تهویه ، رطوبت نهایی چوب باید 5 – 7 درصد باشد.

مراحل تولید چوب های ترموود

در طول عملیات حرارتی چوب ، مواد استخراجی (رزینی) زیادی از چوب خارج می شوند و چوب سبک تر می شود.میزان رطوبت و pH تعادل کاهش می یابد ، در حالی که خصوصیات عایق حرارتی افزایش می یابد.با این حال ، خاصیت استحکام و مقاومت چوب نیز تغییر می کند.

پس از این مراحل ، چوب برای استفاده در شرایط نامساعد مناسب است.هنگامی که روند فوق ، اتفاق می افتد ، باعث می شود مواد شیمیایی و ویژگی های ساختاری درون چوب تغییر کند.سپس این امر باعث تغییر برخی از خصوصیات می شود.

وقتی چوب در کارخانه تولید چوب ترمو در معرض گرمای شدید قرار می گیرد ، در عمق هسته خشک می شود و هرگونه رطوبت و رزین از الوار پاک می شود.با رطوبت کمتر ، مقاومت در برابر آب و هوا بیشتر می شود ، به این معنی که از چوب های حرارتی می توان برای اهداف خارج از منزل مانند ، نماها و روکش های خارجی استفاده کرد.

همچنین ، هنگامی که چوب تا دمای مشخص گرم می شود ، برای حشرات جذابیت کمتری خواهد داشت ، که همچنین باعث افزایش طول عمر آن می شود.

با تمام مزایایی که ذکر شد ، ترمووود بهترین گزینه برای ، عرشه و عناصر تزئینی قایق ها ، قایق های بادبانی ، کف سازی ، کفپوش باغ ، نمای چوبی خارجی و نرده های ساختمان است.ترموود به طور گسترده ای برای تزئینات داخلی مکان های مختلف استفاده می شود.رنگ تیره شیک چوب ترموود به شما امکان می دهد فضای داخلی جالبی ایجاد کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *